اردوغان تحولات شرق اوکراین را «نگران کننده» خواند

آمریکا و ترکیه روز جمعه اعلام کردند دو ناو جنگی را هفته آینده به دریای سیاه اعزام خواهند کرد

ولودیمیر زلنسکی (چپ)، رئیس جمهوری اوکراین، و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه- TURKISH PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه گفت مواضع کی‌یف و آنکارا در برابر تهدیدهای جاری در منطقه دریای سیاه و نحوه پاسخگویی به آن تهدیدها دارای نقاط مشترکی با یکدیگر است.

به گزارش رویترز، زلنسکی که جهت شرکت در نشست شورای عالی راهبردی ترکیه-اوکراین به ترکیه سفر کرده، در یک نشست خبری مشترک در استانبول با رجب طیب رئیس جمهوری ترکیه گفت همتای ترک خود را به تفصیل در جریان اوضاع در منطقه دونباس در شرق اوکراین گذاشته است.

رئیس جمهوری ترکیه نیز تحولات اخیر در شرق اوکراین را «نگران کننده» خواند و خواهان پایان یافتن آن شد و اعلام کرد کشورش برای این منظور در صورت لزوم آماده ارائه کمک‌های لازم خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کی‌یف در مورد تحرکات نظامی اخیر روسیه در امتداد مرزهای مشترک دو کشور و افزایش خشونت‌ها در خطوط مرزی بین مناطق تحت کنترل شورشیان جدایی‌طلب مورد حمایت مسکو و نیروهای دولتی در شرق اوکراین هشدار داده است.

آرایش نظامی روسیه پشت مرزهای اوکراین به این نگرانی دامن زده است که مسکو خود را برای اعزام نیرو به داخل اوکراین آماده می‌کند. روسیه این که نیروهایش نظامی اش تهدیدی علیه اوکراین محسوب می‌شوند را رد کرده است.

آمریکا می‌گوید حضور نظامیان روسیه پشت مرزهای اوکراین حتی از سال ۲۰۱۴ که شبه جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد بیشتر شده است. آمریکا و ترکیه روز جمعه اعلام کردند دو ناو جنگی را هفته آینده به دریای سیاه اعزام خواهند کرد.